DeMooiKrant.
DeMooiKrant: sterke huis-aan-huiskranten in deze regio.
In Mediahuis Meierijstad huist het concept van DeMooiKrant. Het bestaat uit een zestal lokale huis-aan-huis bladen in de regio Eindhoven - Helmond - Den Bosch - Uden/Oss, die wekelijks lokaal worden verspreid. Ieder weekblad heeft daarbij een lokale nieuws website voor dagelijks nieuws. Zowel in de krant als op de website vindt de lezer lokaal nieuws met een hoog human interest gehalte.
DeMooiKrant onderscheidt zich van haar lokale concurrenten allereerst door een échte focus op de lokale samenleving. Dit komt tot uiting in de inhoud en uitstraling van de gratis huis-aan-huis krant. Ten tweede wordt internet benut in de vorm van een digitale editie en een specifieke nieuwswebsite. Ontwikkelingen m.b.t. sociale netwerken worden op de voet gevolgd en indien wenselijk geïmplementeerd.
Burgers zijn zelf ook in belangrijke mate aanbrengers van nieuws. De krant staat hierdoor midden in de lokale samenleving. Terwijl een groot deel van de samenleving aangeeft de krant als nieuws- of ontspanningsmiddel steeds minder interessant te vinden, bewijst het concept van DeMooiKrant op moderne wijze het tegendeel.
Doorplaatsen
De kranten, maar ook andere huis-aan-kranten in de regio, versterken elkaar middels het doorplaatsen van advertenties. Ook voor bedrijven en andere klanten is dat interessant. Ze kunnen voor een gunstiger tarief goedkoper doorplaatsen in een grotere regio.
Doelgroep
Doelgroepen van DeMooiKrant zijn vrijwel alle mensen in een dorp of (gedeelte) van een stad, maar ook de adverteerders, veelal lokale bedrijven, ondernemers en instellingen. Lokaal karakter, midden in de samenleving. Door het hoge ‘human interest’ gehalte komt DeMooiKrant het beste tot haar recht in gemeenschappen tot ongeveer 20.000 inwoners als zij meer dan gemiddelde betrokkenheid heeft met de leefgemeenschap waarin men verschijnt.
Dagelijkse nieuwssite
De dagelijkse lokale nieuwssites die kranten van DeMooiKrant beheren, winnen iedere dag aan populariteit. De sites zijn actueel op het gebied van nieuws, bedrijven, evenementen en verenigingen. Het bewijs ligt er dat, als dit goed wordt uitgevoerd, het aantal unieke bezoekers kan oplopen tot 3000 á 4000 per dag. Het plaatsen van online artikelen met een doorlink wordt steeds belangrijker voor bedrijven. Het beïnvloed op een positieve manier de vindbaarheid op Google.
Huis-aan-huis kranten blijven populair
De huis-aan-huiskrant is uitgegroeid tot een volwassen medium. De leesintensiteit is hoog en de lezer spelt de krant nu ook vanwege de boeiende (plaatselijke en/of consument gerichte) artikelen. Alleen via het huis-aan-huisblad wordt de consument zeer gericht- in het afzetgebied van de adverterende ondernemer – op de hoogte gehouden. Juist nu kiezen bedrijven en instellingen voor de kortste weg naar de lezer/consument. Via advertenties of via kant-en-klare artikelen (advertorials).